Lokasi PSS
Pelan
Visi Pusat Sumber
PSS sebagai sumber utama dalam semua bidang
ilmu di sekolah.
Misi PSS SK SUNGAI TONG
Berusaha untuk mewujudkan sekolah yang
melahirkan pelajar yang cemerlang dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek.
Sejarah Penubuhan Pusat Sumber SK SUNGAI TONG
- SK
SUNGAI TONG ditubuhkan pada tahun 1965.
- Pada tahun 1997 bilik khusus PSS SKST diwujudkan dengan
pembinaan bangunan dua tingkat yang baru.
- Pada tahun 1999 perubahan dilakukan terhadap PSS dengan pemberatan kepada mengemaskinikan keceriaan dalaman dan perekodan.
Piagam PSS
Kami warga Pusat Sumber dengan janji ikhlas dan
bertanggungjawab sesungguhnya berhasrat secara berterusan akan :
- Memastikan penggunan mendapat tempat dan ruang yang selesa dan mencukupi.
- Memastikan pengguna mendapat kemudahan bahan bantu yang terkini dan berkeadaan baik dengan segera.
- Menyediakan bahan bantu mengajar dan bahan bacaan mencukupi untuk keperluan atau kegunaan pengguna.
- Menyediakan maklumat relevan dan terkini kepada warga sekolah.
- Sedia memberi khidmat kepakaran dalam penggunaan teknologi pendidikan kepada pengguna dari semasa ke semasa.
- Memberi khidmat, layanan mesra, bersopan dan sentiasa peka kepada masalah pengguna.
- Menyediakan kemudahan dan menentukan kaedah tempahan penggunaan PSS kepada pengguna.
- Membantu memupuk tabiat pembelajaran kendiri, membaca dan menjalankan penyelidikan melalui pencarian dan penggunaan maklumat secara sistematik.
Matlamat PSS
Antara matlamat Pusat Sumber SOKESTO ialah :
i. Mempertingkatkan mutu pendidikan
ii. Membentuk profesion perguruan
yang berilmu, dinamis, kreatif, inovatif dan berdisiplin untuk membantu membina sahsiah guru-guru.
iii. Membantu golongan pelajar yang
berilmu, dinamis, kreatif dan berdisiplin untuk membantu prmbinaan sahsiah
pelajar itu sendiri
iv.
Merapatkan
jurang perbezaan antara kemudahan pendidikan sekolah luar bandar dengan sekolah
di bandar.
Objektif PSS
Antara objektif Pusat Sumber SOKESTO ialah :
1.
PSS sebagai tempat mengumpul, menyimpan serta
mengedarkan pelbagai maklumat.
2.
Dapat mempertingkatkan mutu pengajaran
pembelajaran serta dapat meningkatkan prestasi pencapaian akademik dikalangan
pelajar-pelajarnya.
3.
Menggalakkan pelajar-pelajar, guru-guru serta
kakitangan sekolah menggunakan pelbagai kemudahan-kemudahan pembelajaran supaya
mereka mempunyai tahap keilmuan yang tinggi hasilnya dari kajian dan pembacaan
yang tidak ditumpukan kepada buku teks semata-mata.
4.
Dapat membantu memupuk tabiat belajar
sendiri, membaca dan menjalankan penyelidikan melalui pencarian dan penggunaan
maklumat secara sistematik.
5.
Tempat untuk menghasil, menilai dan menggunakan
pelbagai alatan/ bahan untuk proses pengajaran dan pembelajaran.
6.
Pusat Sumber Sekolah juga harus berupaya
memberi pandangan dan cadangan untuk melaksanakan kurikulum sekolah dengan
berkesan.
7.
Berperanan melatih pelajar-pelajar supaya
dapat menggunakan kemahiran maklumat dalam proses pembelajaran mereka.
Fungsi dan Peranan PSS
1.
Mengenalpasti dan menyediakan koleksi bahan
untuk keperluan kurikulum dan kokurikulum.
2. Berkhidmat sebagai pusat bahan dan alatan
yang boleh digunakan secara individu atau kumpulan dalam proses pengajaran dan
pembelajaran.
3.
Merupakan tempat penyimpanan bahan p&p
untuk digunakan dalam bilik darjah mahupun di luar bilik darjah.
4. Memberi panduan dalam mencari, mengguna,
menghasil dan mempersembahkan maklumat selaras dngan keperluan kurikulum.
5. Menjadi pusat perhubungan di antara sekolah
dengan agensi-agensi lain bagi tujuan perolehan atau pinjaman bahan yang
diperlukan.
6.
Menggalak dan mempromosikan aktiviti membaca
dan kemahiran maklumat.
7.
Menyediakan peluang kepada pelajar untuk
mengembangkan kemahiran belajar secara pembelajaran kendiri.
8.
Menyediakan kemudahan untuk menyokong
aktiviti pembelajaran.
9. Membuat perancangan supaya koleksi bahan
selaras dengan keperluan semasa serta terkini dalam bidang pendidikan dan
teknologi.
10.
Menyediakan rakam-salin serta memberi
perkhidmatan bagi memudahkan proses pengajaran dan pembelajaran.
Tiada ulasan:
Ulasan baru tidak dibenarkan.